Darts to druga, obok bilarda, nabardziej popularna gra pubowa

x01 to cykl rodzajów gier opartych na tych samych zasadach- różniących się jedynie wynikiem, który należy uzyskać. Nazwa wzięła się od ilości punktów do zdobycia (301, 501 itd. czyli ’01).

Najpopularniejszą odmianą tej gry jest 501- obowiązuje na mistrzostwach świata w dart.

Rozgrywka dla 2 (lub więcej) osób.
Cel gry: uzbieranie ustalonej ilości punktów punktów.

  • Wersja amatorska
    Cel – jak w darts – to zdobycie określonej ilości punktów (301, 501, 601, itd). Za pomocą kolejnych rzutów do tarczy minusujemy wynik, aby dojść do 0, co oznacza wygraną.

    Gracze rzucają naprzemiennie, po 3 lotki w kolejce.

    Punkty liczone są w sposób standardowy.

    Aby zakończyć grę, należy wyrzucić dokładną ilość pozostałych punktów. Gdy do końca pozostało 6 punktów, musimy trafić równowartość 6 punktów, nie więcej.

    Możemy więc:

    • rzucić pierwszą lotką 6 punktów- koniec
    • rzucić pierwszą lotką 4, a drugą 2- koniec
    • rzucić pierwszą lotką 2, drugą 3 punkty i trzecią 1 punkt- koniec
    • rzucić pierwszą lotką podwójne pole 3- koniec

    itd.

    Jak widać, gra może zostać zakończona już przy pierwszym rzucie kolejki.
    Nie można jednak przekroczyć wyniku- w takim przypadku rzuty z danej kolejki zostają anulowane i oddajemy grę przeciwnikowi z niezmienionym stanem punktowym.

  • Wersja Double-in
    Aby rozpocząć grę i zapisywanie wyniku, należy trafić pole podwójne. Dopiero od momentu trafienia podwójnego pola, punkty są zliczane i zapisywane na tablicy.

    Na przykład:
    Rzut pierwszy- 3×20- nie liczy się
    Rzut drugi- 2×18- rozpoczyna się liczenie, 36 punktów
    Rzut trzeci- 4punkty.

    Gracz rozpoczął grę i zdobył 40 punktów- pierwszy rzut nie został zaliczony, gdyż nie trafiono przed nim w pole podwójne.

  • Wersja Double-out
    Wersja ta różni się od amatorskiej sposobem zakończenia gry. Obowiązuje na profesjonalnych rozgrywkach.

    Aby zakończyć grę, należy trafić pozostałą do końca liczbę punktów, poprzez trafienie w pole podwójne (38 punktów do końca- musimy trafić pole 2×19).

    Jeśli po nieudanym rzucie, nie ma możliwości skończyć polem podwójnym, kolejka nie liczy się.

    Na przykład:

    Pozostało do rzucenia 8 punktów.
    Rzut 1- nieudana próba zakończenia gry trafieniem w pole 2×4, trafiono 7. Pozostało 1
    Brak możliwości zakończenia rzutem w pole podwójne- kolejka nieważna i kolejną znów rozpoczyna się ze stanem 8 punktów.*

    Uwaga: pole bull’s eye (środek) liczone jest przy zakończeniu jako podwójne 25.</strong>

Dokładnie na tej samej zasadzie, co powyżej, gra się we wszelkie odmiany: 101, 201, 301 (popularna), 401, 501 (obowiązuje na mistrzostwach), 601 itd.

Grę w 501 można skończyć w 9 rzutach. W pierwszym rzucie wystarczy uzyskać 180 punktów (3×20, 3×20, 3×20), podobnie w drugim, a w trzecim trafić brakujące 141 punktów (3×20, 3×15, 2×18). To oczywiście jest bardzo trudne do osiągnięcia i wymaga niebywale wprawnej ręki i bardzo celnego oka.